Rosnąca liczba spowodowanych szkód

Policja przez ostatni rok odnotowała ponad 4 tysiące wypadków z udziałem motocykli i motorowerów, z czego ponad 46% spowodowanych zostało przez kierujących jednośladami. W efekcie do ubezpieczycieli zgłoszono ponad 8,1 tysiąca szkód z polis OC tych pojazdów, czyli aż o 600 szkód więcej niż rok wcześniej.  Równocześnie motocykle, motorowery i skutery stają się coraz popularniejsze w Polsce, jednak dynamika liczby powodowanych przez nie szkód i wypadków jest większa niż wzrost liczby tych pojazdów.

Mierząc popularność jednośladów ilością polis OC na koniec 2018 roku – ich liczba przekroczyła 1,8 miliona, co oznacza wzrost o blisko 3% w ciągu roku – wynika z analizy UFG. Największy udział w tym wzroście mieli zwolennicy motocykli, motorowerów i skuterów z województw: mazowieckiego (blisko 20%) oraz wielkopolskiego i małopolskiego (odpowiednio 12% i 10%).

Przyczyną braku ubezpieczenia OC jest najczęściej błędne przekonanie, że dla nieużywanego motocykla nie trzeba go kupować. Tymczasem prawo zobowiązuje właścicieli również jednośladów do posiadania aktualnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej tak długo jak pojazd jest zarejestrowany i to bez względu na jego stan techniczny oraz częstość i zakres użytkowania – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.

Ogromne kary za brak ubezpieczenia

W 2018 roku UFG wystawił łącznie ponad 94 tysiące wezwań (o 16% więcej niż rok wcześniej) do właścicieli wszystkich pojazdów o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak. Wezwania skierowane do właścicieli motocykli, motorowerów i skuterów stanowiły 17%. Coraz częściej Fundusz identyfikuje brak OC – bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem pojazdu – a na podstawie analizy danych z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Specjalne programy przeszukują bazę i ujawniają przypadki nieubezpieczenia również motocykli, motorowerów czy skuterów.

Kara dla właściciela jednośladu za brak obowiązkowego ubezpieczenia wynosi 750 złotych. Jednak konsekwencje finansowe mogą być znacznie większe, gdy kierujący spowoduje kolizję lub wypadek takim nieubezpieczonym motocyklem, motorowerem czy skuterem. Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie obligatoryjnie występuje – do kierującego i właściciela o zwrot wypłaconej sumy (tzw. regres). – Połowa wszystkich spraw w których dochodzimy zwrotu powyżej miliona złotych, wynika ze zdarzeń spowodowanych ruchem motocykli. Dlatego warto zadbać o ochronę ubezpieczeniową OC, żeby z własnej kieszeni nie zwracać Funduszowi tak ogromnych kwot – dodaje  – mówi Michał Sierant, dyrektor Biura Windykacji Regresów UFG. Jedne z najwyższych regresów w historii Funduszu dotyczą wypadków, których sprawcą byli kierowcy jednośladów i sięgają ponad milion złotych.

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny