Łączenie obsługi serwisowej i napraw quadów z serwisem jednośladów bądź samochodów jest dość często praktykowane na polskim rynku. Wspomniana stosunkowo niewielka liczba czterokołowców powoduje bowiem, że popyt na usługi serwisowe nie jest z reguły na tyle duży, by zapewnić odpowiedni poziom przychodów. Są oczywiście wyjątki, ale w zdecydowanej większości przypadków naprawę bądź serwisowanie quada wykonują mechanicy, którzy na co dzień zajmują się także obsługą motocykla. Nie jest to nic nagannego, o ile mają oni odpowiednią wiedzę oraz umiejętności, a także posiadają niezbędny do tych czynności sprzęt. W przeciwnym razie naprawa może okazać się sporym wyzwaniem i skończyć niepowodzeniem, co z kolei w najlepszym przypadku będzie oznaczać utratę klienta. Dlatego też inwestycja w wiedzę powinna być jedną z pierwszych, jaką poczynimy, jeśli rozważamy na poważnie rozszerzenie zakresu usług o serwisowanie pojazdów ATV.

Quady i pojazdy ATV znacząco różnią się od motocykli. Aby je obsługiwać, konieczne jest zdobycie wiedzy o ich budowie i stosowanych rozwiązaniach. Róznice są w konstrukcji mośnej, przeniesieniu napędu, układzie kierowniczym. Tym pojazdom pod względem konstrukcyjnym bliżej jest do samochodów terenowych. Źródło: Raven Media – Maciej Blum

– Najważniejsza jest – naszym zdaniem – wiedza techniczna dotycząca budowy i zasad działania pojazdów ATV. Wbrew pozorom rozwiązania techniczne stosowane w quadach różnią się od tych, które spotykamy w motocyklach lub samochodach – wyjaśnia Przemek Nawrocki z Taurus Sea Power. – Mimo że w dzisiejszych czasach Internet jest bardzo popularny i można na różnych forach znaleźć specjalistyczną wiedzę, nie zawsze znajdziemy tam odpowiednie instrukcje serwisowe, diagramy elektryczne czy tzw. shop manuale.

Jaki zakres usług?

Rozszerzenie zakresu usług warsztatu może wiązać się z koniecznością zakupu odpowiedniego wyposażenia, sprzętu oraz narzędzi. Oczywiście niektóre akcesoria wykorzystywane przy serwisowaniu motocykli jak najbardziej mogą posłużyć również do napraw quadów, jednak nie wszystkie da się zastąpić. Niezwykle istotnym kryterium przy doposażaniu warsztatu w niezbędny sprzęt będzie zakres świadczonych usług. Można bowiem skupić się na podstawowych czynnościach serwisowych, a można też realizować bardziej specjalistyczne usługi. Oczywiście w tym drugim przypadku zarówno wykorzystywany sprzęt, jak i umiejętności muszą być na sporo wyższym poziomie.

Z całą pewnością warsztat obsługujący pojazdy ATV powinien być w stanie zrealizować najbardziej typowe przeglądy okresowe, w tym także przygotowanie quada do sezonu po zimowym przestoju. Do podstawowych czynności będzie należeć wówczas wymiana części i płynów eksploatacyjnych (klocków hamulcowych, filtrów, elementów zawieszenia, olejów). Z reguły jednak taki zakres usług może okazać się niewystarczający. Dobrze, aby warsztat był w stanie przeprowadzić diagnostykę komputerową, w razie potrzeby wykonać np. czyszczenie i regulację gaźników, regulację zawieszenia, a także zakodować kluczyki czy zamontować alarm. Kolejną usługą, którą warto mieć w swojej ofercie, jest wymiana opon i felg wraz z wyważaniem kół.

Osobną grupę stanowią czynności związane z szeroko pojętym tuningiem quada. Mowa tu zarówno o ingerencji w silnik i odblokowaniu mocy, jak i tzw. tuning optyczny, czyli wszelkie modyfikacje wyglądu pojazdu, w tym np. montaż kitów homologacyjnych. Ciekawą opcją może być również przygotowywanie quadów do startu w zawodach bądź do jazdy w naprawdę trudnym terenie. Tu np. przydatna może się okazać umiejętność montażu snorkli (czyli przedłużonego układu dolotowego do silnika), które mają zapobiegać dostaniu się wody bądź pyłów do silnika w momencie zasysania powietrza.

Podnośnik podstawą

Aby móc zrealizować większość czynności serwisowych w quadzie, niezbędny jest odpowiedni podnośnik. Jak podkreśla Przemek Nawrocki, wybierając podnośnik, musimy pamiętać, by był on przystosowany do pojazdów ATV. Pamiętajmy, że jest to inny podnośnik niż ten, który jest stosowany do podnoszenia motocykli czy samochodów.

Warto zastanowić się nad takim modelem i typem podnośnika, który jest wprawdzie przewidziany do obsługi typowych motocykli, ale po szybkim przezbrojeniu (zamontowaniu specjalnych adapterów) może służyć również jako podnośnik do quadów, które są znacznie szersze i wymagają większej platformy. Szeroka oferta rynkowa w tym zakresie daje naprawdę wiele różnych możliwości, dlatego warto zawsze przed taką inwestycją dokładnie przeanalizować potrzeby i porównać funkcjonalności dostępnych modeli podnośników. Oczywiście idealnym rozwiązaniem byłoby posiadanie kilku różnych typów podnośników, jednak na taki luksus mogą pozwolić sobie tylko większe warsztaty.

Niezbędne minimum

Generalnie lista niezbędnego wyposażenia, jakie powinien posiadać warsztat obsługujący quady, jest analogiczna do tego, z którego korzystamy w czasie serwisowania oraz naprawiania motocykli. Według Przemka Nawrockiego bardzo ważną kwestią jest posiadanie oryginalnego komputera diagnostycznego, który pozwoli odnaleźć problem techniczny lub przetestować niesprawne urządzenie składowe pojazdu. – Dodatkowo pozwoli skasować np. inspekcję olejową lub błąd zapisany przez komputer pojazdu, a także umożliwi dorobienie kluczyka (marka Can-Am) i ustawienie odpowiednich parametrów pojazdu – dodaje przedstawiciel firmy Taurus Sea Power.

Teoretycznie większość narzędzi i kluczy wykorzystywanych podczas serwisu motocykli może być używana także przy quadach, jednak nie jest to regułą w przypadku wszystkich marek i wykonywanych prac. – Nie można np. zapominać o specjalistycznych kluczach serwisowych, które w quadach marki Can-Am stosowane są np. do ściągnięcia napędu (kół pasowych), rozkręcenia wahaczy tylnych czy wykręcenia świec zapłonowych – mówi Przemek Nawrocki.

Mówiąc o niezbędnym wyposażeniu do obsługi czterokołowców, nie można pominąć istotnej kwestii, jaką są stosowane w nich płyny eksploatacyjne. Według Przemka Nawrockiego ostatnią rzeczą, ale nie mniej ważną, jest stosowanie rekomendowanych przez producenta olejów. – Inny olej stosujemy do motocykla czy samochodu, a inny do pojazdu ATV. To samo dotyczy płynów stosowanych w napędach – skrzyniach biegów czy dyferencjałach.

To też się może przydać

Prowadząc warsztat dla quadów, dobrze mieć świadomość, że nie wszystkie tego typu pojazdy są zarejestrowane, a tym samym nie mogą legalnie poruszać się po drogach publicznych. Właściciele takich quadów wykorzystują je, w teorii, do jazdy po różnego rodzaju torach, innych obiektach zamkniętych oraz terenach prywatnych. Nie mogą więc przyjechać nimi do serwisu (podobnie jak w przypadku uszkodzonego czterokołowca). Dlatego przydatną usługą, którą z pewnością docenią właściciele quadów, jest możliwość transportu takiego pojazdu do i z warsztatu. Oczywiście dobrze jest też mieć możliwość wykonania naprawy na miejscu, gdyż może się okazać, że usterką uniemożliwiającą jazdę jest jakaś błahostka.

Ponieważ wiele quadów jest wykorzystywanych do jazdy terenowej w błocie, piasku czy kurzu, do warsztatu mogą trafiać egzemplarze mocno zabrudzone. Przed wykonaniem jakichkolwiek czynności serwisowych niezbędne będzie zatem dokładne ich umycie. Bez tego precyzyjna diagnoza może okazać się niemożliwa. Dlatego też bardzo przydatnym elementem wyposażenia warsztatu może okazać się ręczna myjka. Oczywiście można zainwestować także w odpowiednie środki czyszczące i pielęgnujące (do polerowania czy nabłyszczania). I nawet jeśli po wykonanym serwisie/naprawie quad od razu uda się w teren, wykonane czynności mogą sprawić, że brud nie będzie tak mocno przylegał do pojazdu – nie mówiąc już o pozytywnym efekcie wizualnym w momencie odbioru quada po wykonanych czynnościach serwisowych.