Wśród podnośników zauważyć można duże zróżnicowanie wynikające z zastosowania odmiennych rozwiązań konstrukcyjnych, co jest z kolei związane z odmiennym zapotrzebowaniem różnych grup klientów.

Stojak

Podstawka pod wahacz pozwala stabilnie i pionowo ustawić motocykl w trakcie serwisowania. Stojak ten idealnie nadaje się do zimowania jednośladu, ponieważ odciąża oponę.

Podnośnik najazdowy o nośności pozwalającej na podniesienie ciężkiego quada.

Podnośnik podramowy o napędzie śrubowym.

Podnośnik podramowy o napędzie hydraulicznym. Mimo dużej nośności i wrażeniu stabilnego podparcia należy być uważnym, ponieważ przy podnoszeniu motocykla znacznie zmienia się położenie środka ciężkości, co powoduje, że nawet stabilny podnośnik może się przewrócić wraz z motocyklem.

Mechaniczny podnośnik podramowy. Przesunięta oś obrotu dźwigni zabezpiecza przed opuszczeniem podnośnika.

Podnośnik najazdowy z siłownikiem hydraulicznym napędzanym pompą aktywowaną dźwignią.

Najprostszym konstrukcyjnie podnośnikiem do motocykli jest stojak. Pozwala on na uniesienie koła pojazdu przez podparcie go za ośkę. Jego ograniczeniem jest mała wysokość podnoszenia, która wystarcza do przesmarowania lub wymiany łańcucha, ale ze względu na podparcie pozwala na wymianę koła. Nie nadaje się też do kół mocowanych jednostronnie, takich jak tylne koła w BMW napędzanych wałem. W związku z tym najlepiej stosować tę podpórkę tylko na jednym kole i nie wykonywać ciężkich napraw w motocyklu, który nie stoi na niej bardzo stabilnie. Podstawka taka ma praktyczne zastosowanie podczas zimowania jednośladu, gdyż z jej pomocą można odciążyć opony przy dłuższym postoju. Stojaki tego typu dostępne są praktycznie w każdym punkcie handlującym wyposażeniem motocyklowym. Różnica między tańszym a droższym asortymentem tkwi przede wszystkim w szczegółach, takich jak estetyka wykonania, zabezpieczenie przed uszkodzeniami, rolki ułatwiające użycie stojaka czy uchwyty. Podstawki mogą też być oklejone materiałem antypoślizgowym czy powleczone tworzywem sztucznym, aby kontakt z elementami motocykla nie powodował uszkodzenia jego komponentów.

Pod brzuch
Rozwiązaniem bardzo przydatnym podczas napraw jest podnośnik pod ramę lub silnik, który umożliwia podniesienie motocykla i zwolnienie przedniego oraz tylnego zawieszenia. Podnośnik taki podstawiany jest z boku pojazdu w okolicach silnika. Stopa podnośnika umożliwia stabilne oparcie go na posadzce, a nośność deklarowana przez producentów może wynosić nawet 750 kg przy wadze samego podnośnika w granicach 40 kg.

Podnośnik podramowy dostępny jest w wersjach z różnymi rodzajami napędu oraz o różnych nośnościach. Najczęściej spotykany jest napęd hydrauliczny lub pneumatyczny, ale tanie warianty mogą być wyposażone w napęd śrubowy albo nawet trapezowy – dźwigniowy, który gwarantuje udźwig do 500 kg.

Ciekawym i bardzo ekonomicznym rozwiązaniem jest stojak podramowy o napędzie mechanicznym – dźwigniowym. Dźwignia jednak nie jest wykonana na zasadzie trapezu, ale jako rura z rolką, która przetacza się po platformie podnoszonej. Geometria usytuowania osi obrotu gwarantuje zabezpieczenie przed samoistnym opuszczeniem się po podniesieniu motocykla.

Najazd
Jednym z najwygodniejszych rozwiązań jest podnośnik najazdowy. Po wjechaniu motocyklem na platformę przednie lub tylne koło jest blokowane w zacisku, aby unieruchomić pojazd. Podnośniki te są napędzane pneumatycznie, hydraulicznie lub elektrycznie. Często spotyka się też produkcje własne, które działają na zasadzie podnośnika trapezowego. W przypadku cięższych motocykli, aby unieść maszynę, konieczne jest jednak użycie znacznej siły, w związku z czym wersja z napędem jest znacznie wygodniejsza. Podnośnik taki nie pozwala jednak na uwolnienie kół, co może być przeszkodą w przypadku napraw związanych z zawieszeniem. Aby zwolnić koła motocykla, stosuje się nadstawki podramowe, które pozwalają unieść pojazd. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań konstrukcyjnych tego typu sprzętu. Najprostsze to typowe podnośniki trapezowe, w których podnoszenie możliwe jest dzięki przyłożonej sile użytkownika. Wersje z silnikiem hydraulicznym mogą być napędzane ruchem dźwigni lub – w droższych modelach – z pompą hydrauliczną napędzaną silnikiem elektrycznym. Wersje z uwalniaczem koła pozwalają na odciążenie koła tylnego, podczas gdy koło przednie pozostaje zablokowane.

W podnośnikach najazdowych warto zwrócić uwagę na nośność, ponieważ ciągle rosnąca popularność pojazdów typu ATV powoduje, że coraz częściej zachodzi potrzeba podniesienia czegoś cięższego od motocykla, np. quada lub małego ATV. Zaletą podnośnika najazdowego jest wysokość podnoszenia, która okazuje się zbawienna podczas naprawy sprzęgła czy napędu. Podnośniki do quadów i lekkich pojazdów ATV są niezbyt wygodne do obsługi motocykli, ponieważ po ustawieniu na nich jednośladu  platformy najazdowe bardziej przeszkadzają w dostępie do motocykla niż go ułatwiają. W podnośnikach wyższej klasy najazdy są składane, co pozwala na wygodniejszy dostęp w przypadku obsługi motocykla.

Co wybrać?
Początkujący właściciel warsztatu bardzo często staje przed dylematem, czy postawić na podnośnik najazdowy czy może mniejszy i tańszy podramowy. Tym bardziej że poszczególne modele motocykli mogą różnić się od siebie bardzo wieloma cechami (np. sposobem mocowania koła, rodzajem wahacza, wysokością prześwitu czy rozmiarem ogumienia). Częstym przypadkiem jest brak możliwości podniesienia motocykla enduro z użyciem urządzenia, które świetnie radzi sobie z pojazdem przeznaczonym do jazdy na torze. Spód motocykla obudowanego owiewkami zazwyczaj nie jest tak łatwo dostępny jak podwozie motocykla bez owiewek, co wymusza inny sposób podnoszenia.
Podnośnik najazdowy jest dużo bardziej uniwersalny i umożliwia szerszy zakres prac naprawczych, a podnośniki podramowe często pełnią funkcję urządzeń uzupełniających park narzędziowy i zazwyczaj nabywane są w drugiej kolejności.

Pewną wskazówką dla nabywcy może być fakt, że podnośnik nie powinien ważyć mniej niż 1/3 jego udźwigu. Dla urządzeń o nośności 500 kg będzie to więc nie mniej niż 170 kg. Należy też pamiętać, że podnośniki w naturalny sposób się zużywają i czasami ulegają awarii, warto więc przed zakupem zainteresować się dostępnością części zamiennych i ich cenami. Należy też zwrócić uwagę na sposób mocowania podnośnika do podłoża uniemożliwiający przewrócenie się go razem z motocyklem. Może być to bowiem niebezpieczne nie tylko dla serwisowanego pojazdu, ale też dla osoby go naprawiającej.

Kolejną cechą, którą warto wziąć pod uwagę, jest możliwość rozbudowy i uzbrojenia w specjalne adaptery pozwalające na wykorzystanie podnośnika motocyklowego np. do obsługi quadów. Bez względu na wszystko zawsze trzeba szukać solidnego urządzenia z serwisem na miejscu oraz z możliwością dokupienia części zamiennych. Dzięki temu nawet w przypadku awarii możliwe będzie szybkie uruchomienie podnośnika.