Zaczynając od czystej kartki papieru, „cywilni” inżynierowie Hondy i ich wyścigowi koledzy z HRC stworzyli nowy rzędowy silnik dla obu motocykli, zarówno CBR1000RR-R Fireblade, jak i CBR1000RR-R SP. Jest to kompaktowa konstrukcja o krótkim skoku, współdzieląca średnicę cylindra i skok tłoka z silnikiem modelu RC213V. Napędzane częściowo kołami zębatymi wałki rozrządu poruszają dźwigienkami, korbowody wykonane są z tytanu, a rozwiązania obniżające tarcie wewnętrzne przejęto z silnika RC213V-S. Zastosowano też olejowe dysze tłokowe z systemem zaworów kulowych i dolny mostek wodny wokół tulei cylindrowych.

Kanał dynamicznie doładowanego wlotu powietrza zaczynający się między owiewkami prowadzi pod główką ramy wprost do airboxu. Układ wydechowy w konfiguracji 4-2-1 wyposażono w owalne rury, a tłumik końcowy opracowano przy współudziale firmy Akrapovic.

CBR1000RR-R SP ma moment 113MN przy 12.500 obr/min, a moc maksymalna wynosi 160kW występuje przy 14.500 obr/min.

Elektroniczne sterowanie przepustnicą zostało usprawnione, by poprawić jego wyczucie u kierowcy, a trzy domyślne tryby jazdy zawierają opcje zmiany mocy, intensywności hamowania silnikiem, kontroli unoszenia przedniego koła i zoptymalizowaną kontrolę momentu obrotowego (HSTC). Pakiet elektroniki obejmuje teraz także regulację parametrów Trybu Startu.

Całkowicie nowa aluminiowa rama typu diament wykorzystuje tylną część silnika jako górne mocowanie amortyzatora, wahacz jest dłuższy i oparty na konstrukcji wahacza modelu RC213V-S. Równowaga sztywności, rozkład masy i geometria układu kierowniczego zostały starannie dostosowane do zwiększonej mocy silnika, zarówno pod względem poziomu przyczepności z przodu, jak i z tyłu oraz wyczucia przyczepności przez kierowcę.

Nowy 43 milimetrowy przedni widelec Öhlins NPX zastępuje widelec NIX z poprzedniego modelu, a system sterowania drugiej generacji Öhlins Object Based Tuning (OBTi) zapewnia lepszą kontrolę ustawień tłumienia z przodu i z tyłu. Przednie tarcze mają większą średnicę i współpracują z nowymi czterotłoczkowymi zaciskami Brembo Stylema, a ABS można ustawić do jazdy po torze wyścigowym. Rozmiar tylnej opony, to obecnie 200/55-ZR17.

Sześcioosiowy bezwładnościowy moduł pomiarowy (IMU) zapewnia dokładne trójwymiarowe oszacowanie parametrów dynamicznych jazdy i zapewnia dane wejściowe do zarządzania wszystkimi systemami elektronicznymi. Steruje on także elektroniką nowego, drążkowego 3-poziomowego tłumika kierownicy Honda Electronic Steering Damper (HESD).

Motocykl MotoGP Honda RC213V “użyczył” modelowi CBR1000RR-R Fireblade SP kilka rozwiązań zapewniających mu świetną aerodynamikę, w tym winglety (skrzydełka) zwiększające docisk do nawierzchni i poprawiające stabilność hamowania. Pozycja kierowcy jest obecnie zdecydowanie bardziej zwarta i “przyklejona” do motocykla.

W pełni konfigurowalny 5-calowy wyświetlacz TFT oferuje intuicyjne sterowanie obsługiwane za pomocą uproszczonego czterokierunkowego przełącznika umieszczonego po lewej stronie kierownicy. System Smart Key Hondy służy wygodzie kierowcy.

Poniżej motocykl można zobaczyć w akcji na torze w Katarze: