Co roku na polskich drogach przybywa motorowerów i motocykli. Powodów tej popularności jest kilka. Coraz częściej w zatłoczonych miastach przy ograniczonej liczbie miejsc parkingowych stają się efektywną alternatywą dla samochodów. Dodatkowo, z możliwości kierowania jednośladami do pojemności 125 cm3 chętnie korzystają posiadacze prawa jazdy kategorii B. Ponadto niezmiennie, wiele osób docenia w tych maszynach niezwykłą swobodę i wolność podróżowania. Dla części liczą się także osiągi niedostępne w przeciętnych samochodach osobowych.

Niezależnie od powodu wyboru jednośladów, każdy poświęca czas na jego przygotowanie do sezonu i bieżącą pielęgnację. Obok olejów i smarów eksploatacyjnych ważnym elementem jest oświetlenie zewnętrzne.

– W motocyklach szczególną rolę pełnią przednie reflektory. Dzięki nim pozostali uczestnicy ruchu drogowego, przeważnie kierowcy, mają szansę na szybsze dostrzeżenie w lusterku wstecznym zbliżającego się jednośladu. Ułatwia to podjęcie decyzji o wykonaniu manewru, jednym z  najbardziej niebezpiecznych jest skręt samochodu w lewo. W takim starciu motocyklista, który pomimo kasku czy kombinezonu pozostaje niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, jest  bez szans na uniknięcie zderzenia – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.

Dlatego oprócz dbałości o sprawne technicznie oświetlenie, ważny jest dobór żarówek odpowiedniej jakości. Jednym z tych parametrów jest wydajność wiązki, w przypadku produktów marki Philips przewyższają one znacznie wymagane prawem minimum. Żarówki halogenowe Vision moto do 30%, CityVision moto do 40%, a X-tremeVision moto aż do 130%. Gwarantują przy tym jasną barwę światła o temperaturze od 3200 do 3500 K i wydatny okres eksploatacji – nawet do 550 godzin ciągłego świecenia.

Topowym produktem jest żarówka halogenowa CrystalVision ultra, której parametry nawiązują do światła lamp ksenonowych. Między innymi wysoka temperatura barwowa 3700 K zapewnia doskonałą widoczność jednośladu zarówno w pełnym słońcu, jak i po zmierzchu. Z kolei motocyklista zyskuje niezwykle wyraźny kontrast, co jest istotne przy słabszych warunkach pogodowych i w nocy. Dodatkowo efekt świateł ksenonu podkreśla linię jednośladu, co doceniają osoby stawiające na styl i tuning swoich maszyn.

Z uwagi na wysokie osiągi motocykli, żarówki do nich powinny charakteryzować się odpornością na wstrząsy i przeciążenia. Philips w konstrukcjach CityVision moto, X-tremeVision moto i CrystalVision ultra wykorzystuje wzmocniony żarnik, bańkę ze szkła kwarcowego oraz wypełnienie mieszanką gazów pod ciśnieniem 13 barów. Testy potwierdziły ich stabilność na poziomie 10 G.

– Nasi inżynierowie bazują na ponad stuletnich doświadczeniach w konstruowaniu i produkcji oświetlenia do pojazdów mechanicznych. Dziś oferujemy pełną paletę żarówek do jednośladów, samochodów osobowych, pojazdów ciężarowych i autobusów oraz maszyn budowlanych i rolniczych. Bardzo często raz zastosowane rozwiązania powielane są w produktach do pozostałych grup pojazdów. Tak właśnie jest w przypadku żarówek CrystalVision ultra o efekcie lamp ksenonowych. Podobnie z gwarancją wysokiej odporności konstrukcji na wstrząsy i przeciążenia, gdzie genezą były pojazdy ciężarowe i maszyny budowlane – dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds Poland.

Źródło: Philips