W Polsce klasyki czy youngtimery dopiero zaczynają pojawiać się na drogach. Na rodzimych portalach aukcyjnych ich liczba jeszcze nie jest znacząca, ale dla chcącego nic trudnego. Bez większych problemów można już dziś znaleźć sporo interesujących modeli motocykli sprzed 20 czy 30 lat, a nawet starszych.

Niezbędne minimum wiedzy

Aby „bawić się” w posiadanie klasyka, niezbędne są podstawy znajomości budowy motocykla (trudno z każdym drobiazgiem biegać do odpowiedniego serwisu), gdyż nawet w najlepiej utrzymanym jednośladzie po kilkudziesięciu latach i tysiącach przejechanych kilometrów wiele podzespołów ma prawo odmówić posłuszeństwa.

Jeżeli chodzi o dostępność części zamiennych, teoretycznie nie powinna ona nastręczać większych problemów. Oczywiście: im starszy i mniej popularny model, tym więcej czasu mogą zająć poszukiwania odpowiedniej części. Zawsze jeszcze pozostają zagraniczne portale aukcyjne, gdzie oferta jest dużo szersza i obejmuje zarówno części oryginalne oraz komponenty wytworzone przez producenta motocykla, które mogą być zamiennikami produkowanych lata temu elementów, jak i części wyprodukowane przez niezależne firmy. Tu jednak znów pojawia się konieczność posiadania odpowiedniej wiedzy, gdyż niektóre części mogą być przeznaczone tylko i wyłącznie do pojedynczych modeli z konkretnych roczników, podczas gdy inne z powodzeniem można zamontować np. nawet w kilkunastu modelach.

Zważywszy na fakt, że sporą grupę dostępnych na polskim rynku motocykli stanowią modele japońskie, poszukiwanie niektórych produktów bezpośrednio u źródła jest mocno utrudnione. Warto zatem dokonywać bardzo dokładnych zamówień w oparciu o listy przyporządkowań.

Polska oferta coraz szersza

Wspomniany na wstępie wzrost zainteresowania motocyklami w podeszłym wieku sprawia, że coraz szersza jest oferta działających na polskim rynku firm zajmujących się handlem częściami zamiennymi. – Można śmiało powiedzieć, że mniej więcej połowa naszej oferty jest dedykowana właśnie youngtimerom – mówi Adam Łącz, prezes Zarządu Larsson Polska. – Na poparcie tych słów przytoczę wyniki naszych ostatnich analiz, które na bieżąco wykonujemy w celu dopasowania stanów magazynowych do liczby zapytań o konkretne modele motocykli wyszukiwane w naszym sklepie internetowym. Otóż na pierwszym miejscu znajduje się motocykl Yamaha XV 750 z roku 1992. W pierwszej dziesiątce znajdziemy również Hondę VT 1100 z 1988 roku oraz ponownie Yamahę XV, tym razem 535 z roku 1994. To pokazuje, na jakich motocyklach musimy koncentrować naszą uwagę podczas „komponowania” oferty i ustalania odpowiednich poziomów zapasów.

Jak tłumaczy Adam Łącz, prowadzone obserwacje pokazują, że na wielu zagranicznych rynkach sytuacja jest zbliżona. Podobne zainteresowanie starszymi motocyklami widoczne jest np. w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech. Najważniejsze jest jednak to, że wraz ze wzrostem popytu na tego typu jednoślady renomowani producenci zamienników, doskonale zdając sobie sprawę z mody na remontowanie wiekowych motocykli, przygotowują pod tym kątem swoją ofertę dostępnych części zamiennych. Asortyment zamienników dla tego segmentu stale się więc powiększa. – Liderami w tym obszarze są bez wątpienia dwie firmy: Athena oraz YSS, które bardzo szybko reagują na zapotrzebowanie rynkowe i co rusz wprowadzają nowe produkty dedykowane motocyklom 20–30 letnim – wyjaśnia Adam Łącz.

Działająca na rynku od lat 70. minionego wieku firma Athena oferuje bardzo szeroki asortyment części i akcesoriów do jednośladów obejmujący m.in. zestawy uszczelniające i części mechaniczne do praktycznie każdego modelu motocykla czy skutera, a także przeprowadza np. renowację tłoków aluminiowych w starszych motocyklach. Z kolei firma YSS specjalizuje się w produkcji elementów zawieszenia do niemal każdej marki, w tym do klasycznych motocykli.

– W ofercie motocyklowej mamy szeroki asortyment części z gamy produktów Tourmax: zestawy naprawcze układu hamulcowego i gaźników, króćce dolotowe, amortyzatory napędu, zębatki, zestawy naprawcze zawieszenia oraz części elektryczne, takie jak statory czy cewki zapłonowe – wymienia Filip Kulesz, specjalista ds. produktu, Rynek Motocyklowy Inter Cars. – Natomiast w linii Ricambi firmy Ariete znajdziemy dosłownie wszystko, co jest zrobione z gumy – od drobiazgów, jak zaślepki, koreczki, podkładki czy odbojniki, przez elementy silnika, np. gumowe uszczelki, fajki świecy czy króćce, aż po elementy nadwozia: gumy podestów i podnóżków czy manetki. I to wszystko nie tylko do tak popularnych marek jak Lambretta czy Piaggio, ale również mniej znanych, jak choćby Garelli czy Laverda.

Oczywiście należy wspomnieć też o innych niezależnych producentach, którzy od lat wiodą prym na rynku części zamiennych, chociażby do gaźników. Mimo wprowadzenia surowych norm emisyjnych era gaźników minęła bezpowrotnie. Jednak sprzedaż kompletów naprawczych do gaźników, np. japońskiej firmy Keyster, rośnie od lat w bardzo szybkim tempie. Ma to też związek z coraz bardziej wyśrubowanymi wymaganiami użytkowników, którzy, decydując się na renowację motocykla klasycznego, są gotowi wyasygnować dużo wyższe kwoty na remont niż posiadacze motocykli używanych do codziennej jazdy. – W przypadku takich klientów nie ma mowy o półśrodkach czy dużej tubie silikonu jako panaceum na wszelkie wycieki – dodaje Adam Łącz.

Producenci także pomagają

Również koncerny motocyklowe nie pozostawiają właścicieli klasyków samych sobie. Przykładowo Yamaha od lat organizuje specjalne akcje promocyjne skierowane właśnie do posiadaczy youngtimerów oraz oldtimerów, w ramach których mogą oni nabyć części do swoich maszyn w atrakcyjnych cenach. Realizowana od listopada ubiegłego roku do lutego akcja „Tyle procent zniżki, ile lat ma Twoja Yamaha” uzależniała wysokość rabatu od wieku motocykla. W przypadku np. 35-letniej Yamahy XS 650 zniżka wynosiła 35%, zaś dla YZF-R6 lub Majesty 125 z 1998 r. rabat wynosił 20%. Autoryzowany serwis na podstawie numeru VIN określał wiek maszyny. Akcja dotyczyła motocykli, skuterów, pojazdów ATV i side-by-side wyprodukowanych przed 2003 r., a minimalna wartość zamówienia wynosiła 200 zł brutto.

Na początku tego roku w Warszawie otwarte zostało pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic posiadające specjalny certyfikat uprawniający do serwisowania klasycznych samochodów oraz motocykli bawarskiej marki. W serwisie pracują doświadczeni mechanicy przeszkoleni w zakresie obsługi youngtimerów i oldtimerów; dostępne są także odpowiednie narzędzia. Oficjalny serwis BMW Classic ma ponadto bezpośredni dostęp do magazynu centrali w Monachium z oryginalnymi częściami zamiennymi. Jeżeli jakiejś części nie ma już w ofercie, wówczas za jej przygotowanie odpowiadają współpracujące firmy, które wytwarzają ją zgodnie ze standardami BMW. Niezwykle ważny przy obsłudze starszych i rzadko już spotykanych modeli jest także dostęp do specjalistycznej wiedzy na temat każdego klasycznego motocykla.