Świadomy użytkownik wie, że dla własnego bezpieczeństwa należy okresowo przed wyruszeniem w podróż sprawdzić ciśnienie w oponach. Jednak bardzo często o tym zapominamy. Ubytek powietrza może się również zdarzyć w czasie jazdy. W tym przypadku, najczęściej nie jesteśmy w stanie zauważyć problemów z uciekającym powietrzem do czasu, gdy właściwości trakcyjne motocykla nie ulegną znacznemu pogorszeniu.

Część współczesnych motocykli jest fabrycznie wyposażona w system monitorujący ciśnienie powietrza w oponach, jednak nie jest to rozwiązanie powszechne. Najczęściej nie ma też możliwości, by tego typu fabryczne rozwiązania zainstalować w istniejących już pojazdach.

Na rynku istnieją produkty pozwalające na doposażenie motocykla w system pomiaru ciśnienia i ostrzegania kierowcy. Najczęściej są to zestawy umożliwiające odczyt danych z sensorów za pomocą smartfonu. Zestawy takie posiadają mniej lub bardziej dokładne czujniki.

Nowością na rynku polskim jest zestaw LED Pressure Alarm (LPA) wykorzystujący czujniki wysokiej dokładności, uwzględniające również zmiany temperatury powietrza w oponach. Kierowca jest informowany już o spadku nominalnego ciśnienia o 0,2 bara.

Zestaw jest oferowany w dwóch wersjach:

  • standard (czujniki wraz z akcesoriami montażowymi),
  • standard plus (standard wraz z dodatkowym uchwytem i wyświetlaczem na kierownicę).

Zestaw standard informuje kierowcę o obniżeniu ciśnienia poprzez pulsowanie jasnej czerwonej diody LED. Zestaw standard plus posiada dodatkowo dedykowany uchwyt oraz wyświetlacz informujący o nieprawidłowym ciśnieniu w oponie/oponach. Dla właścicieli quadów są dostępne zestawy posiadające 4 czujniki w komplecie, również występujące w dwóch wersjach wyposażenia.

Obudowy czujników są wykonane ze stali kwasoodpornej i posiadają zabezpieczenie przed przypadkowym lub celowym odkręceniem. Są również pyłoodporne oraz wodoodporne. Czujnik zasilany jest wbudowaną, baterią litową. Masa czujnika to 12 g. Do montażu nie są potrzebne specjalistyczne narzędzia.

Opis działania sensora

  1. Soczewka sensora
  2. Kołnierz korpusu sensora
  3. Litowa bateria
  4. Blaszka sensora
  5. Kanał powietrza
  6. Uszczelka główna
  7. Uszczelka teflonowa
  8. Wkład zaworu opony
  9. Dioda LED
  10. Komora referencyjna
  11. Kanał powietrza
  12. Uszczelka
  13. Korpus sensora
  14. Zawór opony

Podczas instalowania czujnika na zaworze opony, ciśnienie powietrza z opony dociera do komory referencyjnej. Następnie próbka zostaje zamknięta uszczelką główną. Procedura pobrania aktualnego ciśnienia w oponie i zamknięcia jego próbki w komorze referencyjnej nazywa się̨ kalibracją sensora. Za każdym razem, gdy sensor zostanie odkręcony z zaworu, ciśnienie w komorze referencyjnej zostaje uwolnione, a sensor jest gotowy do kolejnej kalibracji przy tym samym lub innym ciśnieniu, na tej samej lub innej oponie.

W momencie zainstalowania sensora, ciśnienie w komorze referencyjnej oraz oponie jest takie samo. Mechanizm odpowiedzialny za sygnalizowanie ubytku powietrza jest nieaktywny, do czasu, gdy na skutek ubytku powietrza wystąpi różnica pomiędzy ciśnieniem w oponie a ciśnieniem w komorze referencyjnej sensora (o 0,2 bara).

Gdy ciśnienie w oponie obniży się o 0,2 bara zaczyna pulsować czerwona dioda. Wbudowana bateria zapewnia do 600 godzin ciągłego alarmowania o ubytku ciśnienia. W przypadku słabej baterii dioda zaczyna pulsować na żółto.

Więcej informacji na stronie www.sensorytpms.pl.

Źródło: Informacja prasowa TPMS