Wymiana płynu hamulcowego

Przedsezonowy serwis zawsze polega na wykonaniu podstawowej listy czynności. Jedną z nich jest sprawdzenie stanu oraz wymiana płynu hamulcowego. Nawet jeśli płyn hamulcowy wydaje się nie być zużyty, warto go zawsze wymienić, np. podczas wymiany zużytych okładzin.

Nie każdy jednak ma próżniowe pompy i tym podobne urządzenia do wysysania płynu z układu hamulcowego. Z jakiegoś powodu osprzęt mógł też ulec awarii, a kolejka przed serwisem rośnie. Tu z pomocą przychodzi bardzo prosty i niejednokrotnie sprawdzony patent w postaci opakowania zbiorczego (np. butelki po oleju), wężyka (paliwoodporny, najlepiej przezroczysty, by móc obserwować pęcherzyki powietrza w płynie) o wewnętrznej średnicy mniejszej niż rozmiar odpowietrznika oraz zaworka jednokierunkowego. Ten ostatni można niedrogo kupić w sklepie motoryzacyjnym bądź w Internecie. Wystarczy w zakrętce butelki wykonać otwór na wężyk, który przecinamy i zakładamy w tym miejscu zawór jednokierunkowy.

Tak skonstruowane urządzenie montujemy końcem wężyka na odpowietrzniku, odkręcamy odpowietrznik i przystępujemy do wypompowywania płynu hamulcowego. Ten patent przydaje się nie tylko przy spuszczaniu zużytego płynu, ale także podczas odpowietrzania układu. Dzięki jednokierunkowemu zaworkowi zmieszany z powietrzem płyn hamulcowy nie cofnie się do zacisku. Kolejną z nieocenionych zalet tego rozwiązania jest zabezpieczenie przed kontaktem żrącego płynu hamulcowego z powierzchniami lakierowanymi pojazdu. Proste, a działa. I to jak!

Sposób na brud

W warsztacie, czy chcemy tego czy nie, potrzebna jest duża ilość czyściwa. Tam, gdzie stosuje się tłuste środki smarne, od razu pojawia się przyklejony pył, kurz i błoto. Ręce w oleju, zabrudzone narzędzia i części z demontażu – wszystko to wymaga ciągłego czyszczenia. Zużyte ubrania i części tekstyliów mogą posłużyć za czyściwo. Ale co później zrobić z taką zatłuszczoną i zabrudzoną szmatką? W takim przypadku warto pomyśleć o zdecydowanie bardziej ekologicznym i komfortowym oraz kompleksowym rozwiązaniu, jakim jest system czyściw wielokrotnego użytku do wszystkich zastosowań. Oferta dostępna jest w ramach wynajmu,  co oznacza, że to dostawca dba o odbiór, pranie czyściwa i dostawę. Zamawiający określa jedynie swoje zapotrzebowanie i terminy odbioru. Co więcej, do wyboru jest kilka rodzajów czyściwa, więc można dostosować zamówienie dokładnie pod swoje potrzeby. Warto poszukać takiej usługi dla swojego warsztatu.

Ciśnienie z powietrza?

W każdym warsztacie ciężko się obyć bez urządzeń pneumatycznych. Ich zalet nie musimy nikomu przedstawiać, ale warto uświadomić sobie oraz pracownikom, że chociaż nie są one zasilane energią elektryczną, i tak ją zużywają. Aby wytworzyć odpowiednie ciśnienie powietrza w zbiorniku, kompresor musi zużyć sporą ilość energii elektrycznej. Sprężarki powietrza z natury nie są zbyt wydajnymi maszynami. Dodatkowo ich sprawność spada wraz ze wzrostem temperatury, co oznacza, że im częściej włącza się kompresor, tym więcej energii musi zużyć, by wytworzyć zadane ciśnienie w zbiorniku. Dlatego warto dbać o jego nienaganny stan, czyścić filtry, sprawdzać poziom oleju i wymieniać go, a okresowo kontrolować szczelność instalacji, węży zasilających i złączek. Zwłaszcza te ostatnie są najbardziej podatne na rozszczelnienie. Nieszczelność w instalacji powoduje zbyt częste włączanie sprężarki, co wpływa nie tylko na wzrost rachunków za energię elektryczną, ale także na żywotność kompresora. Profilaktyka w tym przypadku może przynieść wymierne korzyści.