Łączność sieciowa: kolejny krok w ewolucji bezpieczeństwa jazdy

Bosch łączy pojazdy dwukołowe i sportowe zarówno wewnętrznie, jak i ze światem zewnętrznym. Inteligentne, podłączone do sieci systemy pokładowe pomagają kierowcy i zwiększają bezpieczeństwo. Dzięki sieciowym rozwiązaniom Bosch kierowcy nie muszą już rezygnować z dostępu do cyfrowej informacji i rozrywki podczas jazdy.

Na targach EICMA 2019 Bosch przedstawia po raz pierwszy nową generację zintegrowanych systemów informacji i komunikacji. System wyróżnia się wielkością zoptymalizowanego wyświetlacza TFT (6,5” bez ramki). Dzięki lepszemu wypełnieniu obudowy, ekran stał się większy w stosunku do wymiarów zewnętrznych. Ta nowa, pozbawiona spoin konstrukcja pozwala stosować mniejszą obudowę, co prowadzi do większej elastyczności przy montażu w różnych modelach motocykli. Zintegrowany system informacji i komunikacji Bosch łączy w jednym urządzeniu tradycyjny zestaw wskaźników z szeroką gamą funkcji informacyjno-rozrywkowych. Powłoka antyrefleksyjna poprawia czytelność krystalicznego wyświetlacza w każdych warunkach pogodowych. Nawet w deszczu, czy przy bezpośrednim oświetleniu promieniami słońca lub w ciemnościach, kolory są wyraźne, a kontrast jest wysoki.

mySPIN umożliwia kierowcom przekazywanie zawartości smartfona na wyświetlaczu motocykla, skutera lub pojazdu sportowego. To rozwiązanie jest dostępne jako otwarta platforma z szeroką gamą opcji dla wszystkich producentów pojazdów. System jest łatwy w użyciu. Gdy tylko smartfon zostanie podłączony do pojazdu za pośrednictwem sieci Wi-Fi, Bluetooth lub USB, różne aplikacje są natychmiast dostępne na ekranie.

Bezpieczeństwo: na drodze do bezwypadkowej jazdy motocyklem

Bosch znacznie zwiększył już bezpieczeństwo jazdy jednośladami dzięki takim systemom jak ABS i MSC. Teraz firma idzie o krok dalej tworząc zaawansowane systemy wspomagania oparte na czujnikach. Zgodnie z analizami badań wypadków wykonanymi przez Boscha, systemy radarowe mogłyby zapobiegać co siódmemu wypadkowi motocyklowemu. Elektroniczni asystenci są bowiem zawsze czujni, a w nagłych sytuacjach reagują szybciej niż człowiek.

System MSC Bosch zwiększa bezpieczeństwo motocyklistów od 2013 roku. MSC pomaga kierowcom w krytycznych sytuacjach pochylenia podczas hamowania na zakrętach. Może to poprawić zarówno stabilność jazdy jak i skuteczność hamowania. Po raz pierwszy system Bosch MSC został zainstalowany w elektrycznym motocyklu Zero SR/F.

Półaktywne systemy regulacji tłumienia w pojazdach sportowych zwiększają bezpieczeństwo, komfort i dynamikę jazdy. Pojazdy z tym systemem są wyposażone w kilka czujników, które służą do ciągłego monitorowania stanu jezdni i w ten sposób pozwalają wprowadzać zmiany niemal natychmiast. Czujniki umożliwiają systemowi także zwiększenie stabilności podczas jazdy w terenie. Kierowca może naciśnięciem jednego przycisku wybrać ustawienie tłumienia i dostosować zawieszenie do własnych preferencji. Półaktywny system steruje siłownikami w amortyzatorach, aby zmniejszyć wibracje i poprawić nie tylko stabilność pojazdu, ale także komfort jazdy.

Bazujące na czujnikach systemy wspomagania Bosch zwiększają bezpieczeństwo i komfort motocyklistów, bez ograniczania przyjemności z jazdy. Obejmują adaptacyjny tempomat (ACC), ostrzeżenie przed kolizją i wykrywanie martwego pola. Systemy są oparte na kombinacji czujników radarowych, układu hamulcowego, układu sterowania silnika oraz interfejsu HMI (interfejs człowiek-maszyna). Radar działa jako organ sensoryczny, który dostarcza obraz otoczenia pojazdu. Producenci motocykli Ducati i KTM włączą nowe systemy wspomagania kierowcy Bosch do palety modeli już w 2020 roku. Od roku 2021 systemy zostaną również wprowadzone do seryjnych modeli Kawasaki.

Układy napędowe: najnowsza technologia zmniejszająca emisje

Bosch opracowuje wydajne rozwiązania układu napędowego, aby pomóc producentom pojazdów obniżyć wielkości emisji i przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Lekkie pojazdy elektryczne z technologią Bosch już dziś wkraczają na rynek. Oprócz cichej pracy, ich zaawansowana technika oraz świetna dynamika zapewniają maksymalną przyjemność z jazdy.

Bosch prezentuje na targach EICMA 2019 dwa innowacyjne rozwiązania systemowe dla lekkich pojazdów elektrycznych: uproszczony układ napędowy tzw. Drive System oraz kompleksowy układ zintegrowany. Układ Drive System składa się z elektrycznej jednostki napędowej i odpowiedniego sterownika. Komponenty są tak dobrane, aby zapewnić efektywne wrażenia z jazdy oraz łatwą integrację w różnych pojazdach. Ponadto umożliwia realizację przez klienta różnych funkcji sieciowych. Układ można elastycznie stosować w różnych klasach lekkich pojazdów elektrycznych, dzięki czemu możliwe jest idealne dopasowanie do wymagań producentów przy niewielkich nakładach. Układ zintegrowany jest prezentowany na EICMA 2019 w Nuuk Urban.

Systemy Bosch do zarządzania silnikiem mogą pomóc producentowi jednośladów spełnić przyszłe wymogi dotyczące emisji, takie jak Euro 5 i BS 6 (Bharat etap 6), w tym OBD l/ll. W połączeniu z najnowszą technologią czujników, systemy zarządzania silnikiem osiągnęły znaczny wzrost efektywności w porównaniu do tradycyjnego gaźnika.

Źródło: Bosch