Deutsch Version english version

Naprawy mechaniczne

Zanim wyruszą w trasy

Wyjątkowo łagodna zima (przynajmniej w większości regionów naszego kraju) sprawia, że coraz więcej motocyklistów decyduje się na wcześniejsze niż zazwyczaj wyciągnięcie swojej maszyny z miejsca jej snu zimowego. A to oznacza wzmożony ruch w warsztatach motocyklowych, gdyż przed rozpoczęciem sezonu wiosenno-letniego niezbędne jest wykonanie odpowiedniego serwisu, a nie wszystkie czynności motocykliści są w stanie wykonać we własnym zakresie.

więcej »
Serwisowanie i naprawa kół szprychowych

Koła szprychowe towarzyszą motocyklom od zawsze. Nie wszyscy jednak wiemy, jak odpowiednio je serwisować. Dlaczego?

więcej »
Kiedy i jak naprawiać oponę motocyklową?

Panuje przekonanie, że opony motocyklowej nie powinno się naprawiać, ale ma to uzasadnienie tylko, gdy motocykla używa się wyczynowo i w sporcie. Wtedy każda naprawa opony może mieć znaczenie. W przypadku użytkowania motocykla na co dzień i w niewyczynowy sposób oponę można naprawić w razie przebicia. Ale – żeby nie było tak różowo – nie każde uszkodzenie jest naprawialne.

więcej »
Motocyklowe okazje

Gdy zapalony miłośnik dwóch kółek zdecyduje się na zakup wymarzonego motocykla, a brak mu doświadczenia, czyha na niego wiele pułapek. Problemy w głównej mierze dotyczą weryfikacji stanu technicznego nowego nabytku, choć dosyć często okazuje się także, że zakupiony motor nie spełnia preferencji samego kierowcy.

więcej »
Cel, pal!

Świeca zapłonowa odgrywa ważną rolę w silnikach benzynowych: odpowiada za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej. Jakość zapłonu wpływa na kilka aspektów, które mają ogromne znaczenie zarówno dla prowadzenia pojazdu, jak i dla środowiska. Obejmują one płynną pracę, osiągi i wydajność silnika, a także emisję substancji szkodliwych w spalinach.

więcej »
Proste triki i patenty warsztatowe

Najlepsze triki i patenty warsztatowe to te, które nie tylko są skuteczne, ale też nie wymagają wielkich inwestycji i specjalistycznych narzędzi.

więcej »
Silnik na ciepło

Podczas chłodzenia i utrzymania temperatury eksploatacyjnej tłokowego silnika spalinowego dochodzi do przejmowania ciepła od mieszaniny gazu wypełniającego komorę spalania do otaczających go powierzchni ścianek komory roboczej. Następnie przez ścianki cylindra ciepło przedostaje się do otoczenia zewnętrznego.

więcej »
Puk, puk – kto tam?

Nadmiernemu zużyciu układu korbowo-tłokowego często towarzyszy wydobywający się z silnika hałas. Miejsce jego powstawania zdiagnozować możemy za pomocą stetoskopu.

więcej »
Naprawy garażowe

Odwiecznym problemem warsztatów motocyklowych są klienci, którzy próbują naprawić swoje motocykle, quady czy skutery u „znajomego w garażu”. Gdy próba naprawy kończy się fiaskiem, ostatecznie powracają do warsztatu, by rozwiązać nurtujące ich problemy techniczne.

więcej »
Patenty i triki warsztatowe

Nawet najprostszy patent potrafi usprawnić codzienną pracę w warsztacie, a zaoszczędzony dzięki niemu czas może wygenerować wiele profitów, nie tylko tych materialnych.

więcej »
Porady i triki w warsztacie motocyklowym

Czasem drobne usprawnienia mogą przynieść wiele korzyści – zwłaszcza gdy dotyczą pracy wykonywanej codziennie. Mogą wpływać na jej efektywność oraz dawać komfort związany z pewnością dobrze wykonanego zadania.

więcej »
Stykowy układ zapłonowy

Stykowy układ zapłonowy – system na pozór prosty, lecz wciąż mogący stanowić nie lada wyzwanie dla wielu warsztatów motocyklowych, które nie miały styczności z motocyklami z lat 70. lub 80. ubiegłego wieku. Budowa takiego układu nie jest zbyt skomplikowana, ale podczas obsługi lub diagnostyki należy uwzględnić kilka aspektów mających bezpośredni wpływ na działanie zapłonu w motocyklu. Jednym z istotnych czynników – obok stanu podzespołów układu zapłonowego – jest kondycja samego silnika.

więcej »
Dobieramy klocki hamulcowe

Oferta w zakresie rodzajów klocków hamulcowych jest ogromna. Aby wybrać odpowiednie, warto wziąć pod uwagę rodzaj motocykla oraz warunki użytkowania, jak i styl jazdy. 

więcej »
Nowe normy, nowe wymagania

Producenci motocykli stanęli niedawno przed takimi samymi wyzwaniami, jakie zostały narzucone na producentów samochodów. Chodzi o normy czystości spalin, które wymusiły zmiany między innymi w układzie zasilania.

więcej »
Z luzem

Regulacja zaworów to czynność, którą należy wykonywać w większości motocykli. Tylko nieliczne modele posiadają hydrauliczną regulację zaworów, która zazwyczaj występuje w silnikach wolnoobrotowych.

więcej »
Gdy sprzęgło nie ciągnie

W motocyklach najczęściej są stosowane mokre wielotarczowe sprzęgła cierne, które charakteryzuje dobra przewodność cieplna materiału ciernego, elastyczność przenoszonego momentu obrotowego wału korbowego silnika na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów oraz nieduże wymiary.

więcej »
Rama

Oglądanie motocykli na wyścigach jest frajdą nie tylko dla zawziętych kibiców. Nawet dla laika obserwującego rozpędzony motocykl, jego kształty i kierowcę, który niejako zlewa się z maszyną, widok ten jest czymś niesamowitym. Prażące słońce, rozgrzany asfalt i zapach palonej benzyny każdego mogą przyprawić o dreszcze. Warto prześledzić krok po kroku, jak wygląda proces konstrukcji motocykla wyścigowego.

więcej »