Deutsch Version english version

Technika dla motoryzacji

Co w sprzęgle piszczy? Serwisowanie i konserwacja

Metoda serwisowania i konserwacji sprzęgieł zależy w głównej mierze od sposobu ich obsługi. Inaczej proces ten będzie przebiegał w przypadku sprzęgieł hydraulicznych, a inaczej, gdy mechanizm obsługiwany jest za pomocą cięgna Bowdena. Przyjrzyjmy się tym różnicom.

więcej »
Geometria motocykla cz. 1

Geometria motocykla jest często pomijana przez użytkowników, nie może być jednak pominięta przez konstruktorów. To właśnie od niej w dużej mierze zależy łatwość prowadzenia motocykla, komfort podróży i przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.

więcej »
Zadania układu zapłonowego

Układ zapłonowy przekształca niskie napięcie w wysokie i dba o to, by zasilana nim świeca zapłonowa doprowadziła mieszankę paliwowo-powietrzną do zapłonu we właściwym momencie. Wydaje się to proste, ale nie jest.

więcej »
Przenieść moc

Jaki olej powinien pracować w skrzyni biegów i czy każda skrzynia biegów potrzebuje takiego samego oleju? Na te i inne pytania odpowiada specjalista firmy Motul.

więcej »
Dokładne odmierzanie

Początkowo wtryskowi paliwa daleko było do technicznego ideału – tak w samochodzie, jak i w motocyklu. Pozwalał na lepszą kontrolę składu mieszanki, ale dynamika silnika odbiegała od tej, jaką oferowało zasilanie gaźnikowe. Coś za coś…

więcej »
Jak zadbać o akumulator motocyklowy?

Akumulator motocyklowy – tak niewielka rzecz w skali całego motocykla – potrafi napsuć wiele krwi, szczególnie gdy się o nim zapomni w okresie zimowym. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, należy w czasie dłuższego nieużywania sprzętu zadbać o jego baterię.

więcej »
Dla długiej i sprawnej pracy silnika

Bez względu na to, którą grupę motocyklistów popieramy – czy zwolenników wymiany oleju bezpośrednio po zakończonym sezonie, czy też tuż przed rozpoczęciem nowego – jedno jest pewne: tylko regularna wymiana tego środka smarnego jest gwarantem właściwej eksploatacji silnika i układu napędowego w długim okresie i w każdych warunkach. Do tego niezmiernie ważny jest również sam dobór odpowiedniego oleju do motocykla.

więcej »
Wszystko o prądnicy w motocyklu

Liczba i moc odbiorników elektrycznych stale rośnie. Dziś prądu potrzebują nie tylko światła i zapłon, ale też liczniki, czujniki, układy bezpieczeństwa czy nawigacja. Jeśli doliczymy podgrzewanie manetek lub ogrzewanie kombinezonu czy kurtki, okazuje się, że motocyklowa prądnica ma pełne ręce roboty.

więcej »
Mały chemik

Ogniwo galwaniczne to układ, który w wyniku reakcji elektrochemicznych zamienia bezpośrednio energię chemiczną na energię elektryczną prądu stałego. Prąd elektryczny w ogniwie galwanicznym wytwarzany jest kosztem przebiegającej w nim reakcji utleniania i redukcji. Każda z tych reakcji zachodzi w oddzielnej części ogniwa: reakcja utleniania – w półogniwie zwanym anodą, natomiast reakcja redukcji – w półogniwie zwanym katodą.

więcej »
Akumulatory – zadania te same, różne technologie

Akumulator motocyklowy ma do odegrania coraz ważniejszą rolę, co jest następstwem dużego zaawansowania technologicznego współczesnych maszyn. Zwłaszcza w przypadku rozbudowanych konstrukcyjnie modeli jednośladów wyposażonych w liczne urządzenia pokładowe niezawodne źródło prądu jest na wagę złota. Dlatego też nie dziwi ciągły postęp technologiczny w branży akumulatorów motocyklowych.

więcej »
Trochę się waham

Wahacz w zawieszeniu nie jest niczym nowym. Potrzeba skonstruowania go pojawiła się, gdy z tyłu zawieszenie suwakowe okazało się niewystarczające ze względu na mały skok i niski komfort, a z przodu przestał wystarczać trapez.

więcej »
W czasie rzeczywistym

Technologia CDC pozwala na sterowanie tłumieniem w zawieszeniu motocykla. Dzięki temu możliwa jest pełna kontrola nad maszyną nawet przy pełnym obciążeniu.

więcej »
Zmienna faza

Zmienne fazy rozrządu w silnikach motocyklowych zdają się cieszyć równie zmienną popularnością wśród inżynierów konstruujących układy napędowe dla jednośladów. Jednak wraz z postępem technologicznym oraz zaostrzaniem norm emisji coraz częściej pojawiają się w konstrukcjach debiutujących na rynku.

więcej »
Subtelne różnice

Jedynym, co łączy motocykl z jezdnią są dwa pola o łącznej powierzchni pocztówki. To na niej odbywa się ciągła walka o to, by motocykl przyspieszał, hamował i trzymał się w zakręcie.

więcej »
Continental prezentuje łączność między smartfonem a motocyklem

Podczas targów EICMA 2019 (International Motorcycle and Accessories Exhibition) w Mediolanie Continental przedstawił nowe rozwiązanie dla motocyklistów, które pozwala na korzystanie w trakcie jazdy ze smartfonu schowanego w kieszeni. Jest to możliwe dzięki połączeniu pomiędzy pojazdem a usługami w chmurze danych o nazwie Continental.cloud. 

więcej »
Rozwiązania Bosch dla motocykli zaprezentowane na targach EICMA 2019

Bosch prezentuje na targach EICMA 2019 szereg innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym jazda motocyklem i sportowym pojazdem stanie się ekscytująca, bezpieczna i wolna od emisji, na ile to tylko możliwe. I to bez pogarszania przyjemności z jazdy.

więcej »
Klocki i klocki

Właściwie dobrane klocki są jednym z sekretów bezpiecznego hamowania. Czym się charakteryzują i jakie są między nimi różnice?

więcej »