Deutsch Version english version

Technika dla motoryzacji

Geometria motocykla cz. 2

W pierwszej części artykułu przybliżyliśmy parametry, które opisują geometrię motocykla. Uważniej przyjrzeliśmy się temu, jak rozstaw osi motocykla może wpłynąć na jego ruch. Dziś omówimy szczegółowo kolejne parametry.

więcej »
Sposoby przeniesienia napędu w motocyklu

Sposoby przeniesienia napędu w motocyklu uwarunkowane są przede wszystkim położeniem silnika w ramie. Kluczowe jest to, czy oś wału korbowego przebiega wzdłuż czy w poprzek płaszczyzny wzdłużnej motocykla.

więcej »
Zadania układu zapłonowego cz. 2

W pierwszej części artykułu opisaliśmy podstawy indukcji wysokiego napięcia w układzie zapłonowym. W tej części opisujemy, w jaki sposób regulowany jest przeskok iskry.

więcej »
Wały napędowe – naprawa, konstrukcja i konserwacja

Napęd na tylne koła za pomocą wału i kół zębatych stożkowych (napęd Kardana) to najbardziej elegancki i niezawodny, lecz zarazem najdroższy rodzaj napędu.

więcej »
Olej do widelca?

Stosowane w zawieszeniach motocyklowych płyny amortyzatorowe to właściwie oleje hydrauliczne, ale o nieco zmodyfikowanych właściwościach. Od olejów stosowanych w amortyzatorach samochodowych różnią się zawartością modyfikatorów tarcia.

więcej »
Zmienna faza

Zmienne fazy rozrządu w silnikach motocyklowych zdają się cieszyć równie zmienną popularnością wśród inżynierów konstruujących układy napędowe dla jednośladów. Jednak wraz z postępem technologicznym oraz zaostrzaniem norm emisji coraz częściej pojawiają się w konstrukcjach debiutujących na rynku.

więcej »
Motocyklowy twardziel

Zadaniem łańcucha napędowego jest przenoszenie mocy z silnika na tylne koło motocykla. Dobry łańcuch można zdefiniować jako element, który przeniesie maksymalny moment obrotowy silnika z minimalną stratą mocy.

więcej »
Co w sprzęgle piszczy? Serwisowanie i konserwacja

Metoda serwisowania i konserwacji sprzęgieł zależy w głównej mierze od sposobu ich obsługi. Inaczej proces ten będzie przebiegał w przypadku sprzęgieł hydraulicznych, a inaczej, gdy mechanizm obsługiwany jest za pomocą cięgna Bowdena. Przyjrzyjmy się tym różnicom.

więcej »
Geometria motocykla cz. 1

Geometria motocykla jest często pomijana przez użytkowników, nie może być jednak pominięta przez konstruktorów. To właśnie od niej w dużej mierze zależy łatwość prowadzenia motocykla, komfort podróży i przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.

więcej »
Zadania układu zapłonowego

Układ zapłonowy przekształca niskie napięcie w wysokie i dba o to, by zasilana nim świeca zapłonowa doprowadziła mieszankę paliwowo-powietrzną do zapłonu we właściwym momencie. Wydaje się to proste, ale nie jest.

więcej »
Przenieść moc

Jaki olej powinien pracować w skrzyni biegów i czy każda skrzynia biegów potrzebuje takiego samego oleju? Na te i inne pytania odpowiada specjalista firmy Motul.

więcej »
Dokładne odmierzanie

Początkowo wtryskowi paliwa daleko było do technicznego ideału – tak w samochodzie, jak i w motocyklu. Pozwalał na lepszą kontrolę składu mieszanki, ale dynamika silnika odbiegała od tej, jaką oferowało zasilanie gaźnikowe. Coś za coś…

więcej »
Jak zadbać o akumulator motocyklowy?

Akumulator motocyklowy – tak niewielka rzecz w skali całego motocykla – potrafi napsuć wiele krwi, szczególnie gdy się o nim zapomni w okresie zimowym. Aby uniknąć przykrych niespodzianek, należy w czasie dłuższego nieużywania sprzętu zadbać o jego baterię.

więcej »
Dla długiej i sprawnej pracy silnika

Bez względu na to, którą grupę motocyklistów popieramy – czy zwolenników wymiany oleju bezpośrednio po zakończonym sezonie, czy też tuż przed rozpoczęciem nowego – jedno jest pewne: tylko regularna wymiana tego środka smarnego jest gwarantem właściwej eksploatacji silnika i układu napędowego w długim okresie i w każdych warunkach. Do tego niezmiernie ważny jest również sam dobór odpowiedniego oleju do motocykla.

więcej »
Wszystko o prądnicy w motocyklu

Liczba i moc odbiorników elektrycznych stale rośnie. Dziś prądu potrzebują nie tylko światła i zapłon, ale też liczniki, czujniki, układy bezpieczeństwa czy nawigacja. Jeśli doliczymy podgrzewanie manetek lub ogrzewanie kombinezonu czy kurtki, okazuje się, że motocyklowa prądnica ma pełne ręce roboty.

więcej »
Mały chemik

Ogniwo galwaniczne to układ, który w wyniku reakcji elektrochemicznych zamienia bezpośrednio energię chemiczną na energię elektryczną prądu stałego. Prąd elektryczny w ogniwie galwanicznym wytwarzany jest kosztem przebiegającej w nim reakcji utleniania i redukcji. Każda z tych reakcji zachodzi w oddzielnej części ogniwa: reakcja utleniania – w półogniwie zwanym anodą, natomiast reakcja redukcji – w półogniwie zwanym katodą.

więcej »
Akumulatory – zadania te same, różne technologie

Akumulator motocyklowy ma do odegrania coraz ważniejszą rolę, co jest następstwem dużego zaawansowania technologicznego współczesnych maszyn. Zwłaszcza w przypadku rozbudowanych konstrukcyjnie modeli jednośladów wyposażonych w liczne urządzenia pokładowe niezawodne źródło prądu jest na wagę złota. Dlatego też nie dziwi ciągły postęp technologiczny w branży akumulatorów motocyklowych.

więcej »