Deutsch Version english version

Technika dla motoryzacji

Ważny prąd

Liczba i moc odbiorników elektrycznych stale rośnie. Dziś prądu potrzebują nie tylko światła i zapłon, ale też liczniki, czujniki, układy bezpieczeństwa czy nawigacja. Jeśli doliczymy podgrzewanie manetek lub ogrzewanie kombinezonu czy kurtki, okazuje się, że motocyklowa prądnica ma pełne ręce roboty.

więcej »
Akumulatory – zadania te same, różne technologie

Akumulator motocyklowy ma do odegrania coraz ważniejszą rolę, co jest następstwem dużego zaawansowania technologicznego współczesnych maszyn. Zwłaszcza w przypadku rozbudowanych konstrukcyjnie modeli jednośladów wyposażonych w liczne urządzenia pokładowe niezawodne źródło prądu jest na wagę złota. Dlatego też nie dziwi ciągły postęp technologiczny w branży akumulatorów motocyklowych.

więcej »
Trochę się waham

Wahacz w zawieszeniu nie jest niczym nowym. Potrzeba skonstruowania go pojawiła się, gdy z tyłu zawieszenie suwakowe okazało się niewystarczające ze względu na mały skok i niski komfort, a z przodu przestał wystarczać trapez.

więcej »
W czasie rzeczywistym

Technologia CDC pozwala na sterowanie tłumieniem w zawieszeniu motocykla. Dzięki temu możliwa jest pełna kontrola nad maszyną nawet przy pełnym obciążeniu.

więcej »
Zmienna faza

Zmienne fazy rozrządu w silnikach motocyklowych zdają się cieszyć równie zmienną popularnością wśród inżynierów konstruujących układy napędowe dla jednośladów. Jednak wraz z postępem technologicznym oraz zaostrzaniem norm emisji coraz częściej pojawiają się w konstrukcjach debiutujących na rynku.

więcej »
Subtelne różnice

Jedynym, co łączy motocykl z jezdnią są dwa pola o łącznej powierzchni pocztówki. To na niej odbywa się ciągła walka o to, by motocykl przyspieszał, hamował i trzymał się w zakręcie.

więcej »
Continental prezentuje łączność między smartfonem a motocyklem

Podczas targów EICMA 2019 (International Motorcycle and Accessories Exhibition) w Mediolanie Continental przedstawił nowe rozwiązanie dla motocyklistów, które pozwala na korzystanie w trakcie jazdy ze smartfonu schowanego w kieszeni. Jest to możliwe dzięki połączeniu pomiędzy pojazdem a usługami w chmurze danych o nazwie Continental.cloud. 

więcej »
Rozwiązania Bosch dla motocykli zaprezentowane na targach EICMA 2019

Bosch prezentuje na targach EICMA 2019 szereg innowacyjnych rozwiązań, dzięki którym jazda motocyklem i sportowym pojazdem stanie się ekscytująca, bezpieczna i wolna od emisji, na ile to tylko możliwe. I to bez pogarszania przyjemności z jazdy.

więcej »
Klocki i klocki

Właściwie dobrane klocki są jednym z sekretów bezpiecznego hamowania. Czym się charakteryzują i jakie są między nimi różnice?

więcej »
Gęstość ma znaczenie

Stosowane w zawieszeniach motocyklowych płyny amortyzatorowe to właściwie oleje hydrauliczne, ale o nieco zmodyfikowanych właściwościach. Od olejów stosowanych w amortyzatorach samochodowych różnią się zawartością modyfikatorów tarcia.

więcej »
Korby z tłokami

Układ korbowo-tłokowy jest głównym podzespołem mechanicznym motocyklowego silnika tłokowego. Ruch posuwisto-zwrotny tłoków jest zamieniany w ruch obrotowy wału korbowego za pomocą układu korbowego. Dzięki niemu powstaje określony moment obrotowy.

więcej »
Serwisuj jednoślady z ELIT Polska

Powoli kończy się sezon motocyklowy. Zanim jednoślady trafią na kilka miesięcy do garaży należy je odpowiednio przygotować.

więcej »
Skoda Klement, czyli elektryczny rower bez pedałów

Skoda zaprezentowała nietypowy rower elektryczny, który chociaż ma ramę i dwa koła, to nie ma pedałów, co sprawia, że trudno go zakwalifikować do jakiejkolwiek kategorii.

więcej »
Legendy i mity

Prędkości wymieniane w rozmowach prowadzonych przez motocyklowych „szybkich i wściekłych” mogą wprawić niedoświadczonego słuchacza w zdumienie.

więcej »
Są łańcuchy i… łańcuchy

Z pozoru prosta rzecz – łańcuch napędowy. Okazuje się jednak, że różnią się one w zależności od przeznaczenia i rodzaju motocykla, do którego zostają zamontowane. W niniejszym artykule przedstawiamy podstawowe różnice między łańcuchami do różnych zastosowań.
Daisuke Takagoshi

więcej »
Uszczelki motocyklowe: ich rodzaje i sposób wymiany

Niezwykle ważną, choć  mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki.

więcej »
Słuchanie i obserwowanie

Wysoki stopień sprężania silnika lub paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej to tylko niektóre przyczyny spalania stukowego. W jaki sposób jest ono wykrywane i jak mu zapobiegać?

więcej »