Deutsch Version english version

Technika dla motoryzacji

Uszczelki motocyklowe: ich rodzaje i sposób wymiany

Niezwykle ważną, choć  mocno niedocenianą, a czasami nawet zapominaną częścią eksploatacyjną we wszystkich pojazdach są uszczelki.

więcej »
Słuchanie i obserwowanie

Wysoki stopień sprężania silnika lub paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej to tylko niektóre przyczyny spalania stukowego. W jaki sposób jest ono wykrywane i jak mu zapobiegać?

więcej »
Remont klasyka

W poprzednich artykułach opisywałem, jakie materiały znajdują najczęściej zastosowanie w remontach silników. Były to zarówno metale, jak i materiały niemetalowe, takie jak tworzywa sztuczne, materiały uszczelkowe i szczeliwa. Poniższy artykuł rozpoczyna serię publikacji dotyczących metodologii remontów najważniejszych części w silniku na przykładzie remontu silnika w klasycznym Harleyu.

więcej »
Motocyklowy twardziel

Zadaniem łańcucha napędowego jest przenoszenie mocy z silnika na tylne koło motocykla. Dobry łańcuch można zdefiniować jako element, który przeniesie maksymalny moment obrotowy silnika z minimalną stratą mocy.

więcej »
Gdy cieknie laga

Zawieszenie motocykla pełni dwie zasadnicze funkcje: zapewnia komfort jazdy kierowcy i pasażera oraz bezpieczeństwo związane z utrzymaniem potencjału uzyskania dużych wartości sił stycznych – wzdłużnych i poprzecznych, szczególnie podczas jazdy na zakrętach.

więcej »
Rozrząd nie taki prosty

Tym razem opisujemy sposoby eksploatacji i wymiany łańcuchowego napędu rozrządu oraz jego elementów pośredniczących.

więcej »
Olej do widelca?

Stosowane w zawieszeniach motocyklowych płyny amortyzatorowe to właściwie oleje hydrauliczne, ale o nieco zmodyfikowanych właściwościach. Od olejów stosowanych w amortyzatorach samochodowych różnią się zawartością modyfikatorów tarcia.

więcej »
Kosmos na dwóch kołach

Ingerencja elektroniki w urządzenia mechaniczne i jej rozwój sprawiają, że będące do niedawna w sferze marzeń rozwiązania trafiają dziś do maszyn, które coraz częściej możemy spotkać na naszych ulicach. Świetnym tego przykładem są motocykle z tegorocznej oferty Ducati.

więcej »
Sposoby na chłód

Sprawny układ chłodzenia to jeden z podstawowych warunków bezawaryjnej eksploatacji silnika motocyklowego.

więcej »
Prosta rama to podstawa

Pomiary geometrii ustawienia kół w samochodzie nawet po lekkim wypadku są oczywiste. Również świadomość kierowców w tej kwestii jest taka, że podstawowy pomiar określający sprawność samochodu to geometria. Ten stan rzeczy powinien również dotyczyć motocykli.

więcej »
Płukać czy nie płukać?

Częstym problemem posiadaczy motocykli jest brak świadomości kondycji silnika motocykla. Przeciętny użytkownik nie jest w stanie sam ocenić sprawności silnika swojej maszyny, chyba że jej osiągi znacznie spadają lub jej apetyt na olej jest zbyt duży.

więcej »
Nowe normy, nowe wymagania

Producenci motocykli stanęli niedawno przed takimi samymi wyzwaniami, jakie zostały narzucone na producentów samochodów. Chodzi o normy czystości spalin, które wymusiły zmiany między innymi w układzie zasilania.

więcej »